søndag 16. juni 2013

Dronning Sonja får heders smykket på Peder Balke utstillingen



Hederssmykke går til:
 Hennes Majestet Dronning Sonja
                  For hennes kunnskapsrike, sterke, modige, holdning og engasjement samt en flott ambassadør og foregangskvinne for alt innen
kunst og kultur i Norge.

  

Det store smykke består av båtformer av sølv som går i forløp og blir mindre mot låsen.

Litt symbolikk som jeg legger i smykket er:
Sonja er utrolig flink til å holder seg orientert om hva som skjer innen Kunst og Kunsthåndverk i Norge, i dag. Hun er også en utrolig flott ambassadør for Norsk kunst/kunsthåndverk og bruker sin kunnskap utad i verden hvor hun orienterer om kunst og kultur på mange arenaer. Hun bærer mange flotte smykker som norske utøvere har laget og hun har innkjøpt mye norsk moderne kunst til slottet.
Derfor synes jeg at hun trenger litt ekstra heder, så hun skjønner at vi setter pris på hennes arbeid.
Hun er til stor inspirasjon og har et voldsomt pågangsmot for å formidle og spre kunnskap om norsk 
Kunst i inn og utland.
Sonja er derved med i form av sin posisjon med å  styrer kunstlivet, med en fast profesjonell hånd og hjelper oss å holder oss flytende på mage vis, selv om vi kaver rundt i hver vår skute/båt. Både i en symbolsk tolkning og i det virkelige liv. 
Takk til Sonja!



Slik henger smykket på Peder Balkesenteret på Toten, nå. 
Utstillingen skal stå til 11. august.

Jeg har sendt e-post til slottet og fått tilbakemelding om at de skal prøve å få sett utstillingen.
Spennende!







2 kommentarer:

  1. Tenk så fantastisk om dronning Sonja kommer på utstillingen din! Det tror jeg hun hadde likt kjempegodt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært utrolig morsomt

      Slett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.